Metaprogramy czyli jak rozpoznać klienta???

Metaprogramy czyli jak rozpoznać klienta???

Metaprogramy czyli jak rozpoznać klienta???
autorem artykułu jest Marcin Kozerawski

Aktywny/Bierny

Osoba aktywna inicjuje działanie, wchodzi w coś zdecydowanie i podąża do przodu. Nie czeka, aż inni na coś się decydują. Osoba bierna czeka na innych, którzy podejmują działanie, i na to, aż jakieś rzeczy się wydarzą. Potrzebuje ona czasu, aby najpierw sprawy przeanalizować i zrozumieć.

Motywacja do/Motywacja od

Osoby z metaprogramem „motywacja do” koncentrują się na swoich własnych celach i motywowane są przez ich osiągnięcie. Osoby o orientacji „motywacja od” skupiają się nie na celach do osiągnięcia, lecz na problemach do uniknięcia.


Autorytet wewnętrzny/Autorytet zewnętrzny

Osoba o orientacji wewnętrznej posiada zinterioryzowane standardy i sama decyduje za siebie. Osoba o orientacji zewnętrznej bierze standardy z zewnątrz i potrzebuje pokierowania i instrukcji pochodzących od innych osób.
Opcje/Procedury

Ludzie nastawieni na opcje chcą mieć możliwość wyboru. Ludzie nastawieni na procedury są dobrzy w wykonywaniu ściśle określonych w swej procedurze zadań. Nie motywuje ich podejmowanie działań; wolą realizować opracowany już schemat.

Ogólny/Szczegółowy

Ludzie o nastawieniu ogólnym czują się najlepiej, mając do czynienia z dużymi elementami informacji. Nie zwracają uwagi na detale. Ludzie uwrażliwieni na szczegóły koncentrują się na detalach i aby nadać sens większej całości, muszą rozpoznać jej mniejsze elementy.

Akceptujący/Spolaryzowany

Akceptujący zazwyczaj zgadzają się z tym co powiesz, natomiast spolaryzowani zbiją każdy argument by powiedzieć jakie jest ich zdanie.

Podobieństwa/Różnice

Osoby z orientacją „podobieństwa” zauważają elementy podobne, zgodne. Osoby uwrażliwione na różnice będą doszukiwać się czegoś innego, nowego, różnego.

Już wiesz, że do mózgu dociera niezliczona ilość informacji. Aby prawidłowo je zinterpretować, nadać im jakiś sens, musi nastąpić proces organizacji tej informacji w określone struktury.

Upraszczając można powiedzieć, że metaprogramy są odpowiedzialne za sposób przetwarzania tych informacji. To metaprogramy są odpowiedzialne za to, na jakie informacje zwracamy uwagę, a na jakie nie. Co więcej decydują o tym jak reagujemy na te informacje (np. mniejszym lub większym zaangażowaniem uwagi). Wyobraź sobie szklankę pełną wody. Jeśli z niej wypijesz połowę, to czy szklanka jest w połowie pusta czy też w połowie pełna?

Odpowiedź na to pytanie zależy m.in. właśnie od tego, jaki metaprogram reprezentujesz.
Metaprogramy stosujesz w sposób nieświadomy. Dzięki nim filtrujesz świat i informacje do Ciebie docierające. U osób, z którymi się komunikujesz, możesz zidentyfikować metaprogramy po wzorcach językowych, jakich one używają. Ponieważ dobry rozmówca stara się dopasować swój sposób komunikacji do modelu świata osoby, z którą rozmawia, więc aby skutecznie komunikować się z innymi dobrze jest nie tylko dokonać identyfikacji metaprogramów u rozmówcy, ale także dopasować do nich wzorce językowe, których używasz (innymi słowy mówiąc dopasować się do jego metaprogramów).

--


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Jak różnica w marży wpływa na koszt kredytu hipoteczneg
Sklep dziecięcy w Twoim mieście
Czy finansowa wolność istnieje?
Niepełnosprawni, edukacja i Internet
10 przykazań dla Niego